Criteria: Onderzoekend

Onderzoeken
in het proces zijn het belangrijke keuzes die richting hebben bepaald voor het product onderbouwd met onderzoek.
(Je kunt een onderzoek mondeling en schriftelijke rapporteren zodanig dat je alle gemaakte keuzes in het onderzoek onderbouwt).

 

Situatie:

Eerste feedback

Bij ons eerste sprint review hebben wij als feedback gekregen waarom wij voor een paarse kleur heb gekozen voor de app achtergrond. Wij hebben toen niet veel aan de impact van de verschillende kleuren gedacht en hadden na het review toen besloten om wat onderzoek hieraan te doen.

Taak:

Meer onderzoek verrichten en ons keuzes middels deze onderzoek onderbouwen.

Aanpak:

Wij hadden toen naar de verschillende social media sites gekeken en kwamen erachter dat vele van deze sites een blauwe achtergrond kleur hebben of een blauwe logo. Ons eerste onderzoek is dan naar wat het verband is tussen het kleur blauw en soial media. Hier is ons blogpost over dit onderzoek.

Uit het onderzoek hierboven hebben wij geconcludeerd dat blauw een sociale kleur is en dat het men een kalmerend of relaxte gevoel krijgt . Wij waren dan benieuwd over wat het verband is tussen de andere kleuren en emoties en hebben dan ook hier onderzoek naar gedaan (link is hier te vinden).

Nu wij meer weten over welke emoties bij welke kleur horen, kunnen wij dan een nieuwe kleur zoeken voor ons applicatie. Wij zijn dan op de keuze gekomen voor een zwart grijze achtergrond. Wij hebben voor dit gekozen omdat wij wat anders willen zijn dan de andere social media sites en ook omdat grijs als een soort neutrale kleur gezien kan worden. Het kan beide richtingen (negatieve of positieve) op gaan. En dit is ook precies wat ons app representeert. Door automatisch post te plaatsen, die afhankelijk zijn van de emotionele staat van de gebruiker, kan het soms voorkomen dat er soms positieve post zijn en op andere tijden/dagen wat meer sombere(negatieve) post voorkomen.

Om tot deze post te komen moeten wij de bpm en huidgeleiding weten van de gebruiker.  Wij hebben dit kunnen bereiken met behulp van de  pulse sensor en gsr sensor (blogpost over de sensoren en hoe het werkt). Om te weten welke post geassocieerd is met welke emotionele staat hebben wij dan onderzoek hiernaar gedaan (blogpost hierover). Met dit onderzoek kunnen wij dan verschillende post maken en deze dan koppelen aan een bepaalde emotie/fysieke activiteit.

Resultaat:

Tweede feedback

Voor de tweede sprint review hebben we voor dit onderdeel goede feedback gekregen. Het enige wat nog verbeterd kan worden was bronnen vermelden bij bepaalde onderzoek blogpost. Voor laatste sprint is er dan niet veel meer onderzoek te verrichten aangezien wij meer gefocust gaan zijn aan het bouwen van het product.

 

Reflectie:

Wij als groep kunnen goed onderzoek verrichten en deze onderbouwen. Het enige verbeterpunt is dat bij bepaalde onderzoek post er bronnen erbij vermeld moet worden.

Sensoren van Frame

Om dit project tot een succes te maken moeten wij ervoor zorgen dat wij bepaalde data kunnen ophalen van de gebruikers.  Hierbij hebben wij gebruikt gemaakt van een pulse sensor en een gsr sensor

Waarom hebben wij deze twee sensoren gekozen?

Wij willen met de pulse sensor de hartslag meten om te weten wat de BPM  (Beat Per Minute) is van de gebruiker. Uit ons onderzoek kunnen wij concluderen dat een bepaalde bpm range geassocieerd is met een bepaald lichaamsspanning of emotionele staat. Door de bpm van de gebruiker binnen te krijgen kunnen wij dan weten of de gebruiker bezig is met een fysieke activiteit (bv. sporten) of als die in een bepaalde emotionele staat bevindt (bv. nerveus ).

Met de gsr sensor willen wij de huidgeleiding van de gebruiker meten. Wij hebben ook onderzoek naar de werking van dit sensor gedaan en het blijkt dat dit sensor de huidweerstand kan meten. Met de gsr sensor kunnen we dan weten wanneer een gebruiker zweet en wat dat allemaal betekent. Wanneer een persoon veel zweet bij het sporten, meet de gsr sensor dit en geeft het een bepaalde waarde aan. Wanneer een persoon strest of nerveus ben, zweet die natuurlijk minder dan bij het sporten. De gsr sensor pikt dit dan ook op en geeft het dan ook een bepaalde waarde aan.

Wat is er gerealiseerd?

Wij hebben met beide sensoren kunnen werken om data op te halen van de gebruiker. Wij kunnen dan conclusies over de gebruiker trekken aan de hand van de verkregen data. De conclusies zijn gebaseerd op de gemiddelde bpm en gemiddelde huidgeleiding waarde over een bepaalde tijdframe.

Productpresentatie Frame

Op dinsdag 16 januari heb ik samen met Fabian tijdens de eindmarkt Frame gepresenteerd. We hebben na vorige presentaties feedback ontvangen van Stan waaruit bleek dat het concept van ons project niet duidelijk overkwam op het publiek. Deze feedback hebben we meegenomen tijdens het maken van onze presentatie voor de eindmarkt.

Om gestructureerd te werk te gaan heb ik de presentatie uitgetekend per slide en overlegt met het team om te kijken of het een duidelijk verhaal is. Ook heb ik samen met Fabian de presentatie een paar keer voor elkaar gepresenteerd om te kijken of de slides logisch op elkaar aansluiten.

Tijdens het maken van de presentatie hebben we de volgende volgorde aangehouden:

Hierbij heb ik gezorgd voor een aantrekkelijke vormgeving om de aandacht van het publiek te trekken. Dit versterkt het overbrengen van onze boodschap. 

Presentatie stappenplan:

*Eerst aankaarten dat mensen zich online anders voordoen.
dan dat ze daadwerkelijk zijn.


*Hoe werkt ons product.


*Vertellen hoe Frame bewustwording creëert voor het bovenstaande probleem. En hoe ons product zich onderschijt van de rest van de sociale platformen.

De presentatie verliep zoals we van te voren in gedachten hadden. Fabian en ik vulden elkaar aan op de momenten dat dit nodig was. De volgende keer wil ik het publiek graag meer betrekken bij ons product door ze tijdens het presenteren vragen te stellen.

Criteria: Ondernemen

Ondernemen

Elke teamlid kan uitleggen wat er technisch is gerealiseerd, waarom dat op die wijze is gebeurd en wat de precieze werking is.
Je kunt inzicht geven in de producten die je gerealiseerd hebt zodanig dat je anderen overtuigt van jouw kennis en vaardigheden als CMGT-er.

Om inzicht te krijgen in de realisatie van ons product hebben wij verschillende blogposts geschreven. Deze zijn hieronder terug te lezen.

Guido:
https://project.cmi.hro.nl/2017_2018/tle_bet_t1/RET/?p=307&preview=true

Fabian:

https://project.cmi.hro.nl/2017_2018/tle_bet_t1/RET/2017/12/15/implementatie-server-layout/

https://project.cmi.hro.nl/2017_2018/tle_bet_t1/RET/2017/12/15/implementatie-herkennen-van-een-user/

Sonny:

https://project.cmi.hro.nl/2017_2018/tle_bet_t1/RET/2017/12/15/gsr-sensor-en-arduino/

https://project.cmi.hro.nl/2017_2018/tle_bet_t1/RET/2018/01/19/sensoren-van-frame/

Denzel:

https://project.cmi.hro.nl/2017_2018/tle_bet_t1/RET/2017/12/17/pulse-sensor-werking-implementatie/

 

Criteria: Betrokken

Betrokken

In het proces is regelmatig onderzoek gedaan naar de impact en reacties van de doelgroep en is beschreven op basis van onderzoek hoe gedrag van doelgroep beïnvloed wordt door het product.
Je kunt een product ontwerpen zodanig dat dit een (beperkte) doelgroep aan het denken zet over hun impact op een maatschappelijke vraagstuk of leidt tot een gedragsverandering bij een (beperkte) doelgroep.

 

Inleiding
Bij het bepalen van onze doelgroep hebben we onszelf verschillende vragen gesteld, zoals welke leeftijd groepen gebruiken of hebben interesse in wearables? Letten mensen wel op hun gezondheid? Wie is geïnteresseerd in zo een concept? En vinden mensen dit een privacy issue? Door dit te onderzoeken hebben we kunnen bepalen wie onze doelgroep was voor dit project.

Wat moest gedaan worden?
De tweede stap hierbij was om te beginnen met het bouwen van een prototype, zodat we deze konden testen voor functionaliteit en hierbij ook de interface. Uit de feedback van het onderzoek konden we bepalen wat de doelgroep vond van de interface en de functies van Frame.

Uitvoering
Hiervoor hebben we twee interface tests opgezet, namelijk een AB test en een Memory test, en hebben deze getest op de doelgroep. Om de functionaliteit te testen wilde wij een tastbaar prototype hebben, zodat we een authentieke reactie konden krijgen hieruit, maar hebben dit uitgevoerd d.m.v. een interview waarin we gedetailleerd de functies van frame uitleggen. Uit de reacties konden we bepalen wat men wel wilde en wat niet.
Link naar de interface Tests
Link naar de functionele Test

Feedback
De reacties op de diverse test waren voornamelijk positief, maar er waren wel een paar verbeterpunten. Deze punten hebben we aangepast of verbeterd in de volgende en laatste iteratie. Ook kregen we inzicht als Frame echt een impact kon hebben op de doelgroep.
Link naar de conclusie van het onderzoek.

Reflectie
Wat kon beter zijn gegaan bij het aanpakken van de betrokken criteria? Als betrokken technoloog is het natuurlijk belangrijk om te weten wat voor reactie je creëert uit de gekozen doelgroep en wat voor impact het maakt bij hen. Uit de onderzoeken kunnen we zien dat bepaalde ontwerp keuzes een duidelijk reactie creëert bij mensen, bijv. het gebruiken van een zwarte achtergrond voor onze webapp of het wijzen van de gebruiker hun hartslag en huidgeleiding levels. Bij het uitvoeren van de functionele test was het de bedoeling om dit te doen met een tastbaar prototype, maar we hebben dit moeten doen met interviews, waardoor de gebruiker alleen het idee kon krijgen van de diverse functies. Hierdoor was het iets moeilijker te bepalen als het in de werkelijkheid ook dezelfde reacties zou krijgen. Uit de feedback was ook te zien dat het bij bepaalde mensen wel een impact zou hebben op hun leven door dagelijks gebruik van de App. Ook creëert het een bepaalde bewustzijn voor emoties en gevoelen waarover de gebruiker nog geen indruk over had.

Hieruit Ik heb geleerd dat het verzamelen en analyseren van doelgroep data een van de belangerijkste onderdelen is bij het bouwen van een product. Hierdoor krijg je veel beter inzicht naar de wensen van de gebruiker en op welke manier je deze kunt aanpakken, anders zit je maar te ontwerpen zonder dat iemand er interesse in heeft.

 

 

Wat betekent privacy voor mij?

Privacy is het voorkomen dat iemand stiekem door mijn raam naar binnen kan gluren. Binnen de technologie rijkt privacy veel verder. De privacy die wij bezitten zorgt ervoor dat we onszelf kunnen zijn. Hoe meer iemand over je weet des te meer controle er op je uitgeoefend kan worden.

Als betrokken technoloog en developer vind ik dat privacy een belangrijk aspect is waar veel aandacht aan besteed moet worden. Mijn taak als web-developer is dan ook om hier rekening mee te houden tijdens het ontwikkelen van applicaties en ervoor te zorgen dat het inzichtelijk is wat er met de data gebeurt die er verzamelt wordt.

Tijdens het werken aan mijn project werd de database gehackt. Er was geen data meer te vinden. Alleen het volgende bericht was zichtbaar.

“Your DB is Backed up at our servers, to restore send 0.1 BTC to the Bitcoin Address then send an email with your server ip”

Gelukkig ging het bij het werken aan dit project niet om gevoelige data. Dit voorval heeft er wel voor gezorgd dat ik me er bewuster van ben dat de data van mijn toekomstige gebruikers gevaar loopt.

Internet of things en de Circulaire economie

Internet of things zorgt ervoor dat apparaten kunnen communiceren en informatie over zichzelf op kunnen slaan. Het produceren van producten die zelf data kunnen verzamelen en verzenden zorgt ervoor dat het product zelf aangeeft wanneer er onderhoud nodig is en zelf een afspraak kan inplannen op het juiste moment in de agenda van de onderhoudsmonteurs.

Hoe kunnen we zo min mogelijk afval produceren door gebruik te maken van IoT?

Er moet tijdens de productie van een product al nagedacht worden hoe een product zo geproduceerd wordt dat onderdelen makkelijk te vervangen zijn. Ook moet er een service komen waarop een gemeenschap producten kan delen met elkaar.

Het nieuwe produceren van producten

Bedrijven zullen op een andere manier moeten produceren. Een bedrijf als Black & Decker moet duurzame boren ontwikkelen voorzien van sensoren die ervoor zorgen dat mensen per minuut betalen en de boor aangeeft wanneer er een onderdeel vervangen moet worden. In plaats van het produceren van miljoenen boren die nauwelijks gebruikt worden.

Voorbeeld probleem:

De boor die in de garage ligt wordt na het aanschaffen maar 45 minuten echt gebruikt. Mensen kopen deze boor omdat ze goedkoop zijn en het een fijn gevoel is om er één achter de hand te houden. Een nieuwe generatie aan IoT producten kan helpen om het geproduceerde afval terug te dringen. Apps als Uber en Airbnb kunnen de service die zij bieden gebruiken om niet alleen auto’s en appartementen te delen maar dit kan er ook voor zorgen dat nauwelijks gebruikte producten vaker en efficiënter gebruikt worden tegen kleine betalen in plaats van het kopen van een nieuwe product.

Een voorbeeld waarbij dit al gebeurd zijn de batterij in elektrische auto’s van Nissan, Renault en Tesla. Zij passen een lease per kilometer model toe waarbij de eigenaar van de auto de batterij leaset van de fabrikant. De fabrikant rekent hier een huurprijs voor per gereisde kilometers of de uren dat de batterij gebruikt wordt en vervangt deze wanneer de batterij niet meer goed functioneert. Vervolgens worden deze batterijen ingezet om elektriciteit op te slaan die opgewekt wordt door wind en zonne-energie. Als de batterijen aan het einde van hun levenscyclus zijn worden de batterijen uit elkaar gehaald en worden de onderdelen gebruikt om nieuwe batterijen van te maken.

Is het gebruik van IoT wel rendabel?

Stel dat een boorplatform 30000 sensoren heeft maar alleen 1 procent dit jaar daadwerkelijk gebruikt wordt. Is het investeren in IoT dan wel de moeite waard? De onderbenutting van IoT kostte bedrijven in 2013 namelijk $544 biljoen.

Hoe blijven we gelukkig zodra er minder werk is door de toenemende technologie?

Hoe kijk ik naar werken in de toekomst..

Dat vraagt een andere waardering van werk en inrichting van werktijden. Als er minder werk te verdelen is en we wel mensen aan het werk willen houden omdat dit het geluksgevoel vergroot, moeten we de maatschappij anders gaan inrichten en anders gaan kijken naar betaald werk en vrijwilligerswerk anders gaan waarderen. Veel mensen pleiten daarom voor de invoering van het basisinkomen zodat niemand onder de armoedegrens hoeft te leven.

Ook kan worden gestreefd naar een kortere werkweek. De overname van arbeidstaken door robotisering kan zorgen voor minder werk. In de huidige samenleving staat arbeid centraal, maar wil de overheid ook dat mensen zich steeds meer inzetten als vrijwilliger in de buurt of als zorgverlener voor een familielid. In deze zogenaamde participatiesamenleving zou de overheid deze vrijwillige bijdrage ook moeten waarderen.

Technologische ontwikkelingen en robotisering hebben de wereld veranderd en zullen in de toekomst een steeds grotere invloed hebben op ons werk. Het werk verandert en er is minder lichamelijk intensief werk. Dat heeft voordelen, het werk dat nog wel moet worden gedaan is interessanter, schoner en zal meer voldoening geven. Maar er is ook een keerzijde: mensen halen hun geluk uit het verrichten van arbeid en vinden het fijn om bezig te zijn en een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Voor sommige beroepsgroepen is het werk juist minder interessant geworden aangezien zij zelf niet meer hoeven na te denken. Om de vrachtwagenchauffeur als voorbeeld te pakken: Hij mocht eerst zelf zijn route bepalen en haalde er voldoening uit dat hij zijn route zelf zo efficiënt mogelijk kon plannen. Nu vertelt de computer hem welke route hij moet rijden en hoe hij zijn lading in de vrachtwagen moeten laden. Nu hij zelf alleen nog maar het stuur vast hoeft te houden en het rijtje van bestemmingen af moet werken haalt hij minder voldoening uit zijn werk. Dit omdat hij zelf geen sturing meer heeft in het logistieke proces. Doordat het werk steeds geestdonder wordt kunnen mensen het werk dat ze doen minder lang volhouden.

Daarom moet de visie op arbeid, met de robotisering, worden aangepast: betaald werk moet maatschappelijk evenveel worden gewaardeerd als de vrijwillige bijdrage. Het werk moet beter worden verdeeld, de werkweek moet worden teruggebracht. Anders dan gedacht kan robotisering de mensen dan ook juist minder individualistisch maken omdat hij zich meer maatschappelijk zal gaan inzetten als mantelzorger of vrijwilliger in de buurt. Als we zo leren denken, zijn technologische ontwikkelingen niet alleen een kans om werk aantrekkelijker te maken, efficiënter en meer rendabel, maar heeft het ook een positief sociaal effect. Want dat is waar we als mensheid gelukkig van worden: lekker zinvol bezig zijn, met en voor elkaar.

Doelgroep feedback & de impact door Frame

Inleiding
Om een beter zicht te krijgen wat het public (onze doelgroep) vindt van ons product, hebben wij een vragenlijst opgesteld waarin we het product en het concept erachter beter uitleggen.  Het doel van ons project is voornamelijk om een impact te creeren, door de beaming van het idee zichzelf. Wij zijn ons bewust van de geringe userbase, die ontstaat door de intensiteit van het idee zelf. Om deze reden zal het voor ons in de praktijk lastig worden om werkelijke gebruikers te hebben, aangezien wij het project meer zien als een ‘expositie’, dan een app die geimplementeerd wordt in de dagelijkse digitale omgeving van de samenleving, zoals AirBNB, Deliveroo of Facebook. Om deze reden, willen we de nadruk leggen op het idee zelf, en is een enquête hiervoor het beste medium om een inzicht te krijgen in de meningen over onze visie. Deze enquete zal voornamelijk bestaan uit vragen over de functionaliteit.

Hypothese
Wij denken dat Frame kunt zorgen voor een bepaald “spark” of bewustwording bij zijn gebruikers, door het plaatsen van berichten die uit het niets worden gepost op basis van je gevoelens.

Analyse
Uit de resultaten kunnen we zien dat men wel vindt dat het een impact kunt maken, maar is ook nog sceptisch over het feit dat ze geen invloed hebben op wat er geplaatst wordt, zonder dat zij daar echt controle over hebben.

Daarnaast wordt het constant meten van je hartslag en huidgeleiding om posts over je te schrijven ook gezien als een privacy breuk. Hierdoor weet men niet wat er over hen geschreven wordt, en zijn daarom er nog een beetje angstig voor.

Daarnaast kun je hierdoor geen neppe berichten over jezelf posten, omdat deze gebaseerd zijn op je gevoelens. Ik moest hierbij expliciet uitleggen dat de metingen misschien niet altijd accuraat kunnen zijn op basis van de activiteit van de gebruiker. Bijvoorbeeld als je aan het rennen ben gaat je hartslag ophoog, maar dit gebeurt ook wanneer iemand woedend of boos is, dus onze app zou een bericht kunnen posten over het feit dat boos bent terwijl je gewoon aan het rennen bent of het omgekeerde. Omdat deze specifieke berichten foutief zijn, creert dit eigenlijk een dubbele impact.

Het idee van een dubbele impact vonden de meeste mensen wel hedendaags en interessant. Men wil natuurlijk weten wat hun gevoelens zeggen over hen, wat ervoor kan zorgen dat ze er trots van worden, of zich misschien tijdelijk anders voelen, maar als deze inaccuraat zijn kan het ook zijn dat men zich op die manier gaat voelen (misschien maakt het een post over sporten of eten en geeft het je hierdoor het idee om dat te gaan doen) en ook doet lachen.

Na het analyseren is er duidelijk te zien dat het wel kunt zorgen voor een impact en bewustwording bij de doelgroep. De post die het creert kunt voor eenieder anders zijn dus zal het voor eenieder anders impact kunnen maken of bewustwording veroorzaakt voor een bepaalde emotie.

Reflectie
Wat beter kon bij het uitvoeren van deze test, was het beter klaar staan met data en tastbare prototype, waardoor wij iets betere reacties zouden kunnen krijgen dan de enquete. Maar uit de analyse van onze feedback is te zien dat het concept en de gedachte erachter wel goed begrepen was en bleef zitten bij de gebruiker. Daarnaast hebben ik ook extra meningen gehad hierover in de paar live interviews van de enquete.

 

Enquête onderzoek naar social media gebruikers en wat voor impact Frame heeft.

Onderzoek naar welke social media platforms ons doelgroep gebruiken en wat zij vinden van functionaliteiten van Frame. Doel van dit onderzoek is om impact van Frame op de gebruikers te onderzoek.

Onderzoek results

P.S. de verzamelde data zullen in de toekomst waarschijnlijk veranderen naarmate er meer mensen aan het onderzoek meedoen.

Link naar de Doelgroep Testsplanning(betrokken&onderzoek)